I Sverige har vi två typer av vinterdäck, friktionsdäck och dubbade vinterdäck. Oftast kan det vara lite svårt att veta vilken av de två typerna man ska välja när man ska köpa nya vinterdäck. För att underlätta i valet av vinterdäck har vi listat fördelar respektive nackdelar med de två olika däcktyperna nedan.
Den stora fördelen med att ha dubbdäck är att de ger betydligt bättre grepp på isigt underlag. De ruggar även upp isen vilket ger mer friktion.
Nackdelarna med dubbdäck är att de även ruggar upp asfalten om det inte är isigt underlag, det gör att vägen slits betydligt mer och att på väldigt tungt trafikerade vägar kan det till och med bildas spår i asfalten. I flera länder runt om i Europa är det förbjudet med dubbdäck av just de här anledningarna. I Sverige får man ha dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april.
Friktionsdäcken påminner mycket om sommardäck, den stora skillnaden är att däckens gummiblandning samt mönster är anpassade för vinterkörning. Fördelarna med friktionsdäck är att de inte sliter lika mycket på vägen. Nackdelarna är att man inte har samma grepp på isigt underlag samt att friktionsdäcken polerar isen vilket resulterar i att den blir halare för anda bilister.