När man som företag ska annonsera för sin verksamhet och sina produkter är det viktigt att välja reklam som ger bra effekt. Din reklam ska rikta sig mot personer som i stor grad kan tänka sig köpa dina produkter. Det finns olika träffsäker reklam och ju mindre träffsäker den är desto mer av din reklambudget försvinner till ingen nytta. Om du t.ex. har ett företag som är verksamt lokalt på orten och du omäjligt kan leverera dina tjänster över hela landet är det såklart onödigt att göra TV-reklam som visas från Ystad till Haparanda. Då skulle reklam i lokala tv-sändningar vara ett bättre alternativ, men även det kan vara för oträffande. Kanske är det istället annonsering i fackpress som är det bästa för dig. Då ser i stort sett bara personer som är verksamma i den aktuella branschen din reklam vilket leder till att en större procentuell andel väljer att anlita dig.
Annonsering på nätet har under senare år växt kraftigt och särskilt en form av marknadsföring är extra träffsäker, nämligen sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering innebär att man får ens webbplats att synas högt upp i Googles sökresultat för relevanta sökord och fraser. Träffsäkerheten ligger i att man enbart optimerar för relevanta sökord och fraser. De som använder dessa fraser i Google signalerar att de är intresserade av just det. Detta leder till att du får in en väldigt stor andel relevant trafik till din webbplats jämfört med t.ex. bannerannonsering på lokaltidningens webbplats.
För mer traditionell reklam, kolla in på http://reklamensomsyns.se/Banderoller – Banderoller är ett kostnadseffektivt sätt att sprida sitt budskap till många personer. T.ex. genom att sätta upp en banderoll utmed en vältrafikerad väg.